اسرار کلام حافظ در گفتوگوی تسنیم با استاد دانشگاه شیراز؛ چرا لسانالغیب نالههای عاشقانه سر میداد؟
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۶۱۵۸
گروه استانها- عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز معتقد است که انسان امروز در هیاهوی روزمرگیهایش به اندیشه و نگاه حافظ به زندگی نیاز دارد. ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، بیستم مهرماه در تقویم ملی به نام حافظ، شاعر شیرازی نامگذاری شده است که این روز بهانهای است تا مردم بیشتر با اندیشههای حافظ آشنا شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین دلیل با سعید حسامپور، استاد دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه درباره حافظ به گفتوگو نشستیم تا ببینیم در این هیاهوی تکنولوژی و شبکههای اجتماعی چگونه میتوانیم از حافظ شیرین سخن بهره بیشتری ببریم.
حافظ چند بعدی بودن اندیشه خود را مدیون ساختار قرآن است
سعید حسامپور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم درباره حافظ، اندیشه و سخنانش اظهار داشت: اندیشه حافظ، یک اندیشه چند بعدی است که تأثیرپذیری آن از ساختار قرآن است.
به گفته وی انسان امروز ذهنی پیچیدهتر از انسان دیروز دارد و اطلاعات بیشتری در اختیارش است و میخواهد که هرچیزی را خودش انتخاب کند، اندیشه و اشعار حافظ این ویژگی را دارد که این آئینگی را رو در روی انسان معاصر قرار دهد.
استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه ویژگی حافظ بر خلاف شاعران دیگر این است که از بالا به انسان نگاه نمیکند، افزود: حافظ با انسان رو در رو صحبت میکند و ذهن آن را به چالش میکشد و به تفکر وا میدارد تا راه درست را انتخاب کند.
حسامپور با تصریح بر اینکه اندیشههای حافظ تحمیلی نیست و انسان آنها را آرام آرام مزه مزه میکند، گفت: اندیشه حافظ این است که محبت و صمیمیت را به انسان نشان دهد تا رفتارهایی که نشأت گرفته از دروغ و تنفر است، در جامعه از بین برود.
وی بخش مهمی از مشکلات در جامعه را گفتوگو نکردن مردم دانست و بیان کرد: بخش مهمی از تفکر حافظ این است که انسان را به گفتوگو دعوت میکند و این خیلی ارزشمند است.
این عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز افزود: انسان امروز باید به اشعار حافظ نگاه کند، آنها را سرلوحه کارهای خود قرار دهد و کمتر به چیزهایی که همدلی را از بین میبرد و بذر دشمنی و تنفر میکارد، دامن بزند.
حافظ در بعضی نهادها درست معرفی نمیشود
حسامپور ادامه داد: بعضی از نهادها حافظ را یک بعدی معرفی میکنند و روی جنبه خاصی تأکید میکنند که ممکن است انسانها متوجه عمق نگاه و اندیشه حافظ نشوند و موضع بگیرند.
وی با تأکید بر اینکه میتوان برای معرفی بهتر اشعار حافظ از آموزش و پرورش شروع کرد، گفت: در مدارس یا در آموزشگاهها میتوان به شکل کوتاهی یک بیت از حافظ را معرفی کرد و اجازه داد که بچهها فکر کنند اما معمولا قبل از اینکه بچهها تفکر کنند ما به جای آنها فکر میکنیم و اینگونه ارتباطی شکل نمیگیرد.
تور گردشگری ادبی ویژه یادروز حافظ؛ نیاز شیراز به گونههای خلاقانه گردشگریویژه برنامههای یادروز حافظ با حضور وزیر ارشاد در شیراز برگزار میشود رئیس سازمان میراث فرهنگی: یادروز حافظ فرصت بیبدیلی برای تامل در اندیشههای ژرف این شاعر استاستاد دانشگاه شیراز افزود: نسل جوان امروز به اشعار حافظ بیاعتنا است اما اگر ارتباط درستی شکل بگیرد، فرد علاقهمند میشود البته نباید انتظار داشت که معجزه شود و هزار نفر جذب شود بلکه آرام، آرام این اتفاق میافتد.
زبان فارسی آلوده شده است
این استاد زبان و ادبیان فارسی دانشگاه شیراز گلههایی هم از اینکه افراد زیادی زبان فارسی را رعایت نمیکنند، داشت و گفت: ما باید حواسمان به زبان فارسی باشد.متأسفانه خیلی از افرادی که الگوی نوجوانان میشوند شیوه حرف زدن درستی ندارند، در بسیاری از ترانهها و فیلمها کلمهها یا دیالوگهایی است که مناسب نیست و نوجوان از آنها تأثیر میگیرد و به همان شیوه صحبت میکند.
حسامپور ادامه داد: اگر واقعا دغدغه فرهنگمان را داریم که حافظ هم جزئی از این فرهنگ است نباید زبان فارسی را آلوده کنیم. برخی اسامی که در سطح شهر یا در کل کشور وجود دارد مایه آلودگی زبان است و آن زبانی نیست که حافظ، سعدی،فردوسی یا دیگر شاعران آنها را حفظ کردهاند و ما هم باید نسبت به این موضوع حساس باشیم.
استاد دانشگاه شیراز گفت: اسامی که هیچ ربطی به زبان فارسی ما ندارند، وارد زبان ما شده و شخصیت ذهنی و شخصیت جامعه را میسازد و ما هم انتظار داریم که نوجوان ما به اشعار گذشته توجه کند.
انتهای پیام/ش
R41382/P/S6,61/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۶۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز
عصر ایران؛ امید جهانشاهی- امروز روز شیراز است، شهر سرو ناز، حضرت حافظ شیراز، حافظۀ تاریخی ایرانیان در طلب زندگی. شهر عشق و نسیم و عطر بهار نارنج و باغ های دلباز: عفیفآباد و جنت و نارنجستان و دلگشا و ارم. شهر سعدی، شهر حضرت شعر. مهد فرهنگ و هنر؛ خال لب هفت شهر. قهوه شیرازی، سالاد شیرازی، کلم پلو؛ آیین خوان و خوراک خواستنی.
اگرچه تخت جمشید نشانه روشنی از سابقۀ تمدن در این منطقه است اما دیرینه شیراز به گواهی کشفیات باستان شناسی سال 1395 در تپه چهار هکتاری پوستچی به هفت هزارسالگان میرسد. نام باستانی آن، تیرازیس بوده است.
شیراز در درازنای تاریخ از جمله مناطق امن بوده و از همین رو در دوران های مختلف چه پیش از اسلام و چه پس از آن،از قطب های فرهنگ و هنر ایران زمین به شمار آمده است. به قول سعدی: «شهرها همه بازند و شیراز شهباز»
اگرچه از دوره های مهم تاریخی، یادگاری هایی در شیراز می توان یافت. عمارت باغ ارم یادگار دوران قاجار است با آن نقاشی های رنگ روغن، منبت کاری های روی درها و گچ بری ها و کاشی کاری های نما.
اما بسیاری بناهای فاخر امروز شیراز مربوط به دوران کریم خان زند است مثل بازار وکیل، حمام وکیل و ارگ کریم خان که محل حکومت او بود و پس از او نیز دارالحکومه امرای فارس شد. کریمخان زند را بهترین پادشاه ایران بعد از حمله اعراب دانسته اند. او از افسران شجاع سپاه نامدار نادرشاه بود که پس از مرگ وی به ایل خود برگشت. محبوبیت کریمخان زند که خود را وکیل رعایا می نامید در تاریخ ایران بینظیر است.
آنچه کریمخان را ستایشبرانگیز کرد مردمداری، دادگری و سخاوتش نسبت به زیردستانش بود. از سخاوتمندی کریمخان بسیار گفتهاند. در رستمالتواریخ آمده است که وقتی کریمخان جایی را که فتح میکرد غارت نمیکرد و میکوشید حقوق سربازانش را بدهد. وقتی دیوار شهر شیراز را دوازده هزار کارگر میساختند، هنگام حفاری سکههای اشرفی فراوانی یافت شد. او به جای مصادرۀ سکه ها و به جیب زدن آن (به نام دولت و به کام خود)، سکهها را میان همان کارگران تقسیم کرد.
شیراز در دوره ای شهره به مکتب نگارگری بود و در دورانی مشهور به دارالعلم. در دوران عضدالدوله دیلمی، چنان کتابخانه بزرگی داشت که از همه علوم و فرهنگ آن روز نشانی از ان می شد جست و گواهی از جایگاه شیراز در تاریخ فرهنگ ایران دارد. صنعت کتاب سازی و کتاب آرایی از صنایع تاریخی این شهر بوده است. از همین رو، سعدی در حق شیراز گفته است: «چه شام و چه مصر و چه بّر و چه بحر؛ همه روستایند و شیراز شهر.»
تعیین روزی به نام شهری را باید غنیمت شمرد برای شناخت و ستایش شهرها و توجه به توسعه آنها مبتنی بر طبیعت و سرشت تاریخی شان.
چه شد اصفهان که روزگاری شهری جهانی بود و شهره به زیبایی و شکوه و صنایع مختلف و صادرات ابریشم به اروپا داشت، و مستشرقین بسیار تحسینش می کردند به جای اینکه امروز قطب گردشگری ایران باشد، حالا درگیر فاجعه فرونشست است و آلودگی.
چرا هر ساله در نوروز حدود دومیلیون نفر بی اعتنا و بی تفاوت از کنار خوی رد می شوند تا به ترکیه بروند برای خرید، کنسرت و یا به اصطلاح خوش گذراندن که البته گاهی می شود تجمع اعتراضی «پول ما را پس بده» در مقابل هتل آنتالیای ترکیه. این حق شهر قدیمی و پر آوازه خوی نیست با این همه ظرفیت.
شهری که از دوران سلجوقیان بواسطه قرار داشتن در جاده ابریشم یکی از مراکز تجارت و رونق و مهد تمدن بوده است و امروز نیز آکنده از جاذبه های طبیعی و تاریخی و قابلیت های تفرج گاهی و تجارت و ظرفیت های توسعه است، نباید بین راهی خیل مسافران عازم وان و انتالیا باشد که چند دهه است به نوایی رسیده اند از صدقه سری مسافران ایرانی. «تفو بر تو ای چرخ گردون تفو»
براستی چرا برای زیبایی و شیکی روی برخی تیشرت ها و لباس ها به زبان انگلیسی درج می کنند پاریس و لندن. دریغ آنجاست که حتی تولیدکننده ایرانی برای ارزشمند و به زبان امروز باکلاس کردن محصولش این کار را می کند. این نشانه فقدان اعتماد به نفس ملی است. نشانه اینکه هیچ چیز به اندازه ایران غریب نبوده است. روزهای شهرهایمان را بزرگ و باشکوه برگزار کنیم برای اعتماد به نفس ملی و برای هویت ملی.
به این کلیشه های تحقیرآمیز در مورد شهرهایمان پایان دهیم. به این خود تحقیری بی بنیاد پایان دهیم. قزوین از مظاهر تمدن ایرانی است. پایتخت خوشنویسی ایران است. موزه بزرگ قزوین و خیابان سپه که اولین خیابان ایران است، گواهی بر ارزشمندی این شهر ریشه دار و اصیل فرهنگی دارد. در وصف قزوین همین بس که از حیث تعدد آثار تاریخی در یک شهر، در ایران و حتی جهان دارای جایگاه است. تبریز و اصفهان و یزد و اهواز و قزوین و سنندج را آن گونه که باید و شایسته است توصیف کنیم و به آنها ببالیم. اگر ایران را گرامی می داریم، اجزایش همین شهرهاست: لبت شیراز و چشمت اصفهان و خنده ات گیلان پر از مستی و راز و شوق هستی، روح ایمانم! (حمیدرضا گلشن) از این منظر، روز شیراز روزی خاص تنها مربوط به شهر شیراز نیست. روز ملی ایران برای تکریم شعر و فرهنگ و هنر و حافظ و یک تاریخ پر از شکوه و زیبایی است از جمله دوران کریم خان زند.
روز تبریز، یک روز ملی است برای درود ایران به خروش غرور آفرین مشروطه خواهی، به پرچم های سرافراز غیرت: ستارخان و باقرخان.
روز یزد، روز اعتدال است و نجابت و مدارای ریشه گرفته از افق های باز کویر.
روز رشت بهانه ستایش تجدد و فرهنگ است.
برای خلاصی از باستان گرایی به مثابه ستایش ایرانیتی انتزاعی و نمایشی، باید به شناخت و ستایش شهرها پرداخت. هر شهر پنجره ای است به شناخت ایران. هر شهر حس و بو و رنگی است از رنگین کمان درخشان ایران. شیراز سبک بال و همه ناز و عاشق و معتدل هم بخشی از ویژگی ایران است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تدارک 70 برنامه برای هفته شیراز جشن گل سرخ در شیراز برگزار می شود اقدام جنجالی مسئولان شیراز درباره مسابقات دختران